Tutkimusviestinnän parhaat käytännöt on koottu nyt kirjaksi

Maria Ruuska | toukokuu 7, 2018

Tutkimus muuttaa yhteiskuntaa vasta, kun tutkimustulokset otetaan käyttöön. Tänään julkaistaan yhdessä Demos Helsingin Iina Koskisen ja Helsingin yliopistossa työskentelevän Tanja Sunin kanssa kirjoittamani kirja Tutkimuksesta toimintaan – Tieteentekijän opas viestintään ja vaikuttamiseen (Art House). Kirja kokoaa yhteen tutkimusviestinnän ja tutkimuksella vaikuttamisen parhaat keinot.

Asiantuntijatyö on yhä enemmän viestintää ja vuorovaikutusta. Kirjamme tarjoaa vinkkejä siihen, miten omia viestintävalmiuksia voi kehittää. Kannustamme kirjassa viestinnän strategiseen suunnitteluun eli miettimään tarkasti, mitä, missä, milloin ja miksi jotain tehdään ja ennen kaikkea, mitä jätetään tekemättä. Suunnittelu takaa sen, ettei arvokkaita tunteja kulu joka suuntaan hosumiseen, jolloin aikaa vapautuu tärkeimpään, eli uuden tiedon tuottamiseen ja ajatusten jalostamiseen.

Suomesta on puuttunut käytännönläheinen viestinnän ja vaikuttamisen opaskirja tutkijoille ja asiantuntijoille tutkimusprojektin eri vaiheisiin. Kirjasta on apua niin ensimmäistä apurahahakemustaan kirjoittavalle vastavalmistuneelle kuin pitkään omaa tutkimusryhmäänsä johtaneelle konkarillekin, joka haluaa syventää viestinnän avulla työnsä vaikuttavuutta. Kirjan sisältöön voi tarkemmin tutustua täällä.

Iina sai kirjaidean maailman suurimmassa tiedekonferenssissa AAAS:issa Washingtonissa kaksi vuotta sitten ja innostuin ideasta heti. Kirjassa pääsimme yhdistämään osaamistamme: Iina on erikoistunut tutkimuksen yhteiskehittämiseen ja tutkimuksella vaikuttamiseen. Tanja puolestaan tuntee laajasti yritysyhteistyökenttää ja on työskennellyt vuosien ajan yhteiskunnallisen vaikuttavuuden asiantuntijana. Omaa erikoisalaani ovat tutkijoiden omien viestintävalmiuksen kehittäminen sekä tutkimushankkeiden strateginen viestinnän suunnittelu ja toteutus.

Toivon, että kirjamme inspiroi asiantuntijoita ja tutkijoita kehittämään omia viestintävalmiuksiaan. Kun oma työ kuuluu ja näkyy paremmin yhteiskunnassa, into sitä kohtaan kasvaa.

Osallistu kirjan julkistamistilaisuuteen Miten tutkija voi muuttaa yhteiskuntaa? Tiedekulmassa 8. toukokuuta kello 17 alkaen. Lue lisää Facebook-tapahtumasta.

Tutkimuksesta toimintaan – Tieteentekijän opas viestintään ja vaikuttamiseen -kirjaa myy muun muassa Akateeminen kirjakauppa ja sen voi ostaa myös Art Housen verkkokirjakaupasta. Koodilla TUTKIMUS kirja alennushintaan 26 euroa (sis. postikulut) 8.5. asti.

Kuva: Vilja Pursiainen / Kaskas Media

Selaa lisää