Seitsemän virheellistä uskomusta henkilöbrändäyksestä

Aurora Airaskorpi | lokakuu 12, 2018

Henkilöbrändäys herättää tunteita puolesta ja vastaan. Joitain asiantuntijoita pelkkä sanakin puistattaa, kun toiset taas lipuvat sulavasti kansainvälisillä areenoilla oma brändi laivanaan. Onko itsensä brändääminen uskottavaa vai pitäisikö vain odottaa nöyränä, että joku löytää sanomasi? Tässä kirjoituksessa oiomme seitsemän henkilöbrändäykseen liittyvää virheellistä uskomusta.

❌Henkilöbrändäys on itsekehua.

Kiinnostava henkilöbrändäys on yleisön palvelemista. Kyse ei ole itsensä kehumisesta vaan oman asiantuntijuuden valjastamisesta muiden käyttöön. Omasta osaamisestaan kertominen persoonallisella sävyllä on tapa saada viesti perille. Usko tai älä, vaikka tuhat muuta tyyppiä olisi kertonut tismalleen saman asian jo aiemmin, juuri sinun tapasi kertoa se sama asia voi olla se, mikä vihdoin uppoaa syvälle kuulijan tajuntaan.

Koviten huutavat ne, jotka tietävät vähiten.

Hyvän henkilöbrändin kulmakivet ovat asiantuntijuus, persoona ja ymmärrys kohdeyleisöstä. Kun nämä kaikki ovat hallussa, brändi on uskottava, kiinnostava ja puhutteleva. Jos yksikin kolmesta puuttuu, kokonaisuus jää ontoksi. Sen sijaan, että kilpailisit turhien huutajien kanssa, keskity jakamaan omaa asiantuntijuuttasi. Mitä enemmän huutajien joukossa on ihmisiä, joilla on todellista asiantuntijuutta, sitä parempaa sisältöä silmiemme eteen päätyy. Olet asiantuntijana siis myös itse vastuussa siitä, että fiksut mielipiteet löytävät tiensä maailmaan.

❌Henkilöbrändäys on päälleliimattua eikä sovi suomalaiseen kulttuuriin.

Itsensä brändääminen ei tarkoita, että sinusta pitäisi tulla Alexander Stubbin kaltainen kolmea pointtia viidellä kielellä twiittaava hymynaama. Jos olet takametsässä viihtyvä suomalainen juroilija, ole sitä täysillä. Ihminen on kiinnostava silloin, kun hän on aito. Lähde rakentamaan henkilöbrändiäsi omista arvoistasi käsin. Mieti, mikä on sinulle tärkeää tutkijana, asiantuntijana, puhujana ja kirjoittajana ja korosta näitä asioita kaikessa, mitä teet. Henkilöbrändisi kuuluu sinulle, joten tärkeintä on, että löydät oman tyylisi. Ole kuten tämä upea Nobel-komitean jäsen, joka selitti topologiaa suurelle yleisölle pretzeleiden avulla.

❌Oikeiden asiantuntijoiden esiin nostaminen kuuluu medialle, ei minulle.

Ota pikelaus 2010-luvulle nyt! Media ei enää ole tärkeiden äänien portinvartija. Digitaalinen media nojaa yhä enemmän yksilöiden ja yhteisöjen omiin medioihin, eli itse tuotettuun ja julkaistuun sisältöön. Myös media etsii asiantuntijoita blogeista ja sosiaalisista medioista. Tässä kentässä kenellä tahansa on mahdollisuus tuoda omat näkemyksensä esille.

❌Henkilöbrändäys tarkoittaa, että pitäisi roikkua koko ajan Twitterissä.

Jos haluat näkyvyyttä ja puhujakutsuja, on tärkeää, että olet löydettävissä ja mielipiteistäsi saa otteen. Perimmäisestä kellarikammarista kukaan tuskin tulee sinua hakemaan. Esillä oleminen ei kuitenkaan tarkoita sitä, että sinun pitäisi päivystää joka kanavassa koko ajan. Kestäviä ovat ainoastaan ne viestintätavat, jotka istuvat arkirytmiisi. Jos Twitter on liian nopea, kokeile LinkedIniä. Jos et keksi, mitä julkaista, kommentoi muiden julkaisuja tai liity ammatillisiin ryhmiin. Etsi oma tapasi tuoda näkemyksesi esille.

❌Itsensä markkinointi on ylimääräistä työtä ja pois itse asiantuntijatyöstä.

Niin kauan, kun näet omien näkemystesi esiintuonnin ylimääräisenä työnä, sinun on vaikea myöskään nauttia siitä. Kun mietit oman osaamisesi markkinointia osana viikottaisia tai kuukausittaisia rutiinejasi, alat löytää siitä lisäarvoa. Vähän niin kuin kululaskujen tekeminen – tuskallista mutta vastapainoksi saat ihan kivoja asioita. Mieti esimerkiksi sitä, että voit saada yleisöltäsi uusia lähteitä tutkimusaiheesesi Twitterissä. Niin pompöösiltä kuin henkilöbrändäys kuulostaakin, se on lopulta vain kasa tekoja, joiden tavoitteena on parantaa mahdollisuuksiasi tehdä sitä “oikeaa” työtäsi.

❌Someen menemisen tuloksena on varma #someviha.

Somessa minkä tahansa huomion saaminen vaatii paljon työtä ja aikaa. Seuraajia kertyy hitaasti ja täten julkaisujasi näkee hyvin pieni joukko, ja hekin ovat alussa usein omia ystäviäsi. Siksi someen kannattaa mennä ajatuksella, että siellä aikoo viihtyä pidempäänkin. Mitä eläväisempi sometili, sitä nopeammin seuraajia kertyy. Kun saat seuraajia, julkaisusi voivat alkaa herättää myös keskustelua. Somessa annetut kehut ja jaot usein päihittävät yksittäiset someraivotapaukset 6–0. Joten mene, kokeile ja julkaise. Opit somen tavoille ainoastaan olemalla siellä.

Selaa lisää