Liikutu tiedosta -finalisti AntroBlogi nosti pienen tieteenalan osaksi mediakeskustelua

Miina Viljanen | toukokuu 17, 2018

Suvi Jaakkola ja Ninnu Koskenalho ovat verkkomedia AntroBlogin perustajia ja päätoimittajia. Artikkeleita, podcasteja, videoita ja some-sisältöä tuottava antropologinen verkkomedia laajeni syksyllä 2017 uutistoimitukseen, vieden ryhmän Liikutu tiedosta -kilpailun finaaliin jo toistamiseen.

Suvi Jaakkola ja Ninnu Koskenalho, miksi antropologia?

Suvi: “Minua ovat aina kiinnostaneet historia ja arkeologia, mutta lopulta nämä tieteenalat tuntuivat liian kuolleita. Lukion aikana löysin antropologian, joka yhdisti kaikki mielenkiinnon kohteeni elävämmällä tavalla.”

Ninnu: “Lempiaineeni oli koulussa historia, mutta siinä ärsytti liiallinen keskittyminen Euroopan historiaan. Minua jäi aina kiinnostamaan, että mitähän ne kaikki muut maailman ihmiset tekivät, ja sellaisia pitkiä polkuja pitkin löysin lopulta alan, jossa fokus oli Euroopan ohella myös muualla.”

Mitä kaikkea on AntroBlogi?

“AntroBlogi on suuren mittakaavan projekti, johon kuuluu sekä sivustoa pyrittävää toimituskuntaa että iso joukko tutkijoita, jotka tarjoavat meille suuren osan sisällöstä. Aluksi meillä oli ainoastaan tekstimuotoista sisältöä, mutta laajensimme nopeasti podcasteihin. Myöhemmin ryhdyimme tekemään kevyempää videosisältöä ja viime vuoden alusta lähtien olemme järjestäneet antropologisia tapahtumia, kuten hyönteisaterian ja Tabufestivaalin.

Viime syksynä aloitimme uutistoimituksen huomatessamme, kuinka turhautuneita monet antropologit olivat uutisoinnin tasoon. Halusimme luoda muista medioista riippumattoman, nopean kanavan, jonka kautta voisimme tuoda antropologisia näkökulmia mukaan ajankohtaiseen keskusteluun.”

Mistä keksitte pistää pystyyn verkkomedian?

“Verkkomedia syntyi yhteisestä turhautuneisuudesta siihen, ettei kukaan koskaan tiennyt, mitä antropologia on. Tapasimme graduseminaarissa, kirjoitimme muutaman rivin antropologisen manifestin ja ryhdyimme hommiin.”

Miten haluatte tiedeviestinnällänne liikuttaa maailmaa?

“Antropologialla on valtavan suuri soveltamispotentiaali yhteiskunnassamme, mutta sitä ei tietoisuuden puutteen vuoksi osata hyödyntää tarpeeksi. Haluamme nostaa antropologian kaikkien tietoon ja saada ihmiset ymmärtämään, kuinka kiinnostavia asioita sen takaa löytyy, eikä pelkästään teoriassa vaan myös käytännön elämän kannalta.”

Onko jokin tutkimus tai tutkija liikuttanut teitä viestinnällään?

“Meidän yhteinen fanituksen kohteemme, antropologi Tanya Luhrmann, käsittelee tutkimuksissaan etenkin mielenterveyteen ja yliluonnollisiin kokemuksiin perustuvia asioita. Hänen aiheensa ovat suureen yleisöön vetoavia, ja hän myös osaa kertoa tutkimuksestaan erittäin vetävästi.”

Mikä on ollut suurin oivalluksenne verkkomediaa tehdessä?

“Olemme tajunneet, että tälle jutulle on todella tilausta. Olimme itse alun alkaen vakuuttuneita siitä, että yhteiskunnallisesta keskustelusta löytyy antropologian mentävä aukko, mutta emme osanneet odottaa, kuinka nopeasti ja hyvällä meiningillä se aukko täyttyy. Olemme saaneet paljon kiitosta jutuistamme ja herätelleet aktiivista keskustelua sosiaalisessa mediassa.”

Mistä tietää, että tiedeviestintä on onnistunutta?

“Vain tutkija on valmis kahlaamaan läpi kaikenlaisen jargonin ja tutkimusmaailmaan kuuluvan muodollisuuden, joka skenen ulkopuolelta tuleville näyttäytyy lähinnä luotaantyöntävältä. Tiedeviestintä onnistuu silloin, kun tutkimuksesta kiinnostuu tutkijan lisäksi joku muukin, se on ymmärrettävää kuitenkaan aliarvioimatta lukijaa, ja saa uteliaaksi jo yhdellä vilkaisulla. Hyvä tiedeviestintä herättelee ajattelemaan ja keskustelemaan.”

Mitä sanoisit tutkijalle, joka haluaisi kertoa tutkimuksestaan maailmalle, muttei tiedä, miten toimia?

“Kannattaa ottaa yhteyttä tiedeviestijöihin, sitä varten me täällä olemme. Tutkimusta tehdessä ollaan toisinaan liian lähellä omaa työtä, jotta kyettäisiin itse näkemään, mikä siinä on mielenkiintoista. Sen lisäksi tutkija viettää hyvin syvällisesti aikaansa akateemisen maailman pyörteissä, jolloin tutkimuksen popularisointi ja kansantajuistaminen voi olla aidosti vaikeaa.”

 

Kuva: AntroBlogin logo

Selaa lisää