Säätiöiden ja rahastojen neuvottelukunta

Vuosisadan rakentajat -haastekilpailu

Pulma

Suomalaiset apurahasäätiöt ja rahastot halusivat antaa Suomelle satavuotislahjaksi jotain todella vaikuttavaa ja muovata samalla käsitystä säätiöiden roolista yhteiskunnassa.

Ratkaisu

Olimme Vuosisadan rakentajat -haastekilpailun viestintäkumppani. Toimimme tiiviissä yhteistyössä Säätiöiden ja rahastojen neuvottelukunnan ja kilpailua vetäneen ajatushautomo Demos Helsingin kanssa. Haastekilpailu etsi uusia ideoita nuorten hyvinvoinnin edistämiseksi. Suunnittelimme ja toteutimme kilpailun viestintää yli vuoden mittaisen prosessin ajan. Projekti sisälsi strategisen suunnittelun lisäksi viestinnän toteuttamista sosiaalisesta mediasta videotuotantoon, kilpailijoiden omien viestintävalmiuksien vahvistamiseen ja esiintymisvalmennukseen. Konseptoimme ja toteutimme kilpailun monikielisen verkkoalustan. Kilpailu kasvoi Suomen suurimmaksi haastekilpailuksi. Siihen tuli 326 hakemusta ja voittajille jaettiin yhteensä 2,45 miljoonan euron palkintosumma.

Vuoden kestävässä haastekilpailussa viestinnän tavoitteet muuttuvat monta kertaa, samoin keinot niiden saavuttamiseksi. Ensin hankitaan kilpailuun mahdollisimman paljon mahdollisimman hyviä hakemuksia, sitten viestitään kilpailun etenemisestä. Loppuvaiheessa mukana olevien tiimien ideat ja kyvyt ovat niin vahvoja, että heidän omat tarinansa herättävät huomiota enemmän kuin itse kilpailun puitteet. Onnistuimme yhdessä asiakkaan kanssa jokaisessa tavoitteessa. Kilpailu keräsi huomattavan mediahuomion Ylen pääutislähetykseen ja Helsingin Sanomien pääkirjoitukseen asti. Sen järjestäneet 44 suomalaista säätiötä innostuivat uudesta tavasta tehdä yhteistyötä ja ratkaista yhteiskunnallisia ongelmia.

Lue lisää: vuosisadanrakentajat.fi