Ioncell

Tutkimushankkeen viestintä

Pulma

Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston tutkijaryhmän kehittämä uusi materiaali mullistaa tekstiiliteollisuuden lisäksi vaatteiden kierrätyksen, mutta vain jos ratkaisu saadaan leviämään.

Ratkaisu

Tutkimusryhmän sisälle luotiin erillinen kaupallistamistiimi kesällä 2017. Ryhmä rakentaa seuraavan kahden vuoden aikana tutkimushankkeen pohjalta spinoff-yrityksen. Loimme tälle spinoffille brändin, visuaalisen ilmeen ja verkkosivut. Teimme yhdessä kaupallistajien ja tutkijoiden kanssa tavoitteellisen viestintäsuunnitelman. Ensimmäiseksi kohdeyleisöksi päätettiin sijoittajat, joten tuotimme heille pitch-esityksen kalvoineen ja sparrasimme tiimiä esittämään sen vakuuttavasti.

Tutkimushankkeesta syntyvällä spinoffilla on monia etuja tavalliseen startupiin verrattuna. Ioncellin tapauksessa tuote on valmis jo ennen kuin rahoitusta haetaan. Tavalliseen startupiin verrattuna tämä kemian tutkimukseen perustuva idea tarvitsee kuitenkin hurjasti rahoitusta. Siksi on ensiarvoisen tärkeää, että tutkijat ja kaupallistajat tekevät sujuvaa yhteistyötä ja luottavat toisiinsa. Selkeä viestintäsuunnitelma ja roolit auttavat sitoutumaan tavoitteisiin. Pohja on nyt tehty, ja Ioncell etenee lupaavasti.

Lue lisää: ioncell.fi